לפעמים אני חושב על סוגי הבחירות שעושים מבוגרים. אנחנו בוחרים איפה אנחנו עובדים, עם מי אנחנו מתחתנים, מה ואיפה לאכול.
אנו בוחרים דברים פרקטיים כמו בתים וכלי רכב שלנו ודברים מהנים, כמו אילו ספרים לקרוא, באילו תחביבים לעסוק.
אנו בוחרים את החופשות שלנו. אנו גולשים במשך שעות באינטרנט, או קוראים את העיתון ביום שבת. אנו בוחרים לבלות עם חברים שאנו נהנים מהם.
אמנם קצת יותר מוגבלים, לילדים יש גם הרבה אפשרויות בחייהם. הם יכולים לבחור לשחק ספורט, כמו כדורגל, או ללמוד פסנתר. הם בוחרים אילו ספרים הם רוצים לקרוא, והם מזכירים להוריהם מה הם רוצים לארוחת הצהריים.
ילדים בוחרים את הסרטים המצוירים האהובים עליהם לצפייה, ובוחרים את המשחקים שהם רוצים לשחק בחוץ.
כשהקקדו גופין שלי - אלי, הגיע אלי הביתה כגוזל (פרחון), סיפקתי לו את הסביבה המועשרת ביותר שיכולתי לדמיין. בחרתי עבורו צעצועים פנטסטיים, והחלפתי אותם בסבב בכל יום. הכנתי עבורו צעצועים למספרים. לימדתי אותו טריקים שחשבתי שהוא ירצה, והבטחתי שיש לו ארבע שעות משחק מחוץ לכלוב בכל יום.
בחרתי לו את שעות המשחק ואת שעות השינה שלו. בחרתי לו בפינוקים שאהב.
הבנתי גם שבגלל שבחרתי כמעט כל דבר בחייו, האפשרויות היומיומיות שלו היו: האם לאכול את הקציצה והכופתיות שסיפקתי לו, האם לסלק את הצעצועים שלי, ואיזה עציצים להרוס בבית כשאני לא מסתכלת.
אני כל כך מעריכה את החופש שלי, את היכולת שלי לבחור. רציתי את זה גם בשביל התוכי שלי. רציתי שהקקדו גופין שלי, שהוא תוכי חכם ומבריק שיכול לחיות 60 שנה, יוכל להגיד לי כן ולא.
הכוח של תקשורת "כן" / "לא"
הרצון הזה הניע אותי להתעסק בשיטות ללמד את אלי תקשורת כן / לא, בלי הרבה מזל.
במשך שנים נשכתי את שפתיי, בוהה בה ותוהה כיצד לשבור את מחסום השפה שמנע מאיתנו לתקשר.
באוגוסט 2016 התחלתי ללמד את התוכי שלי כפעילות העשרה. תוך מספר חודשים הוא למד את כל הצלילי שלו, והחל למזג את הצלילים לקריאת מילים, ובסופו של דבר למד מילים כמו "כן" ו- "לא".
ואז, עם קצת אימונים, הוא התחיל לתקשר "כן" ו- "לא" בקלות, בשטף, ועולם שלם של הבנה נפתח בינינו.
הוא החל לבחור את המוזיקה שהאזנו לה ואת הפעילויות שעשינו במהלך היום. הוא בחר בצעצועים שלו ומה שהוא רוצה שאבשל לארוחת הבוקר. הוא בחר בפעילויות הלמידה שלו, ואפילו את החברים האהובים עליו.
תקשורת עם חיה כל כך בקלות, בצורה כל כך ברורה, הרגיש לי קסום, זה עדיין מרגיש קסום. זה לא בא בקלות, אלא לאחר אימונים רבים. אבל זה הביא שמחה בלתי ניתנת לתיאור בחיינו.
בימינו אני מכשירה בעלי תוכים דרך שיעורים מקוונים כיצד לתקשר עם התוכים שלהם בצורה מאוד פשוטה, תוך שימוש בחפצים אדומים וירוקים ובכמה מילות מאוצר המילים. הקסם מתחיל תוך מספר שיעורים קצרים בלבד - ולהלן הצעדים שתוכלו לנקוט בכדי ללמד את התוכי שלך לתקשר איתך!
תקשורת "כן" ו- "לא" מורכבת משלושה תהליכים:
- אימוני יעד
- אימונים "כן" / "לא"
- פיתוח אוצר מילים פשוט
בחירת אובייקטים "כן" / "לא"
לימדו את התוכי לקשר בין "כן" למגע לאובייקט מסוים, ו"לא" למגע לאובייקט אחר.
עבור תוכים שאני מאמנת, אני משתמשת לעתים קרובות באובייקט ירוק כדי לציין "כן" ואדום עבור "לא". אני ממליצה על חפצים כמו כרטיסי אינדקס או עץ.
ירוק ואדום הם צבעים קלים להבחנה עבור תוכים, והם גם נזכרים בקלות: ירוק פירושו "לך" ואדום פירושו "עצור".
אם אתה מעדיף, אתה יכול להשתמש באובייקטים תקשורתיים אלטרנטיביים, כגון שתי צורות שונות.
בחר שני אובייקטים של אוצר מילים
לאחר שתבחר באובייקטים כן / לא, תזדקק לשני חפצים נוספים: משהו שהתוכי שלך רוצה, ומשהו (לא מרתיע) שהתוכי שלך לא רוצה, כמו קערה עם מים קרים.
לעתים קרובות אני מלמדת "להתייחס" אל האובייקט עבור המילה הראשונה ו"מים" - לשנייה.
מרבית התוכים ירצו פינוק, ואם הם לא צמאים כנראה שלא יהיה להם עניין רב במים. אנו מכנים את אלה כ"לא ניטרליים", הם דברים שהתוכי לא רוצה במיוחד, אבל פריטים שלא מרתיעים אותם כלל.
כמה רעיונות אחרים כוללים ברוקולי, כף, או משהו דומה.
חומרי הדרכה דרושים:
> אובייקט לציין "כן" ואובייקט עבור "לא ".
> חפץ שהתוכי שלך רוצה (לטפל?) ואובייקט "לא ניטרלי".
> מחזקים חיוביים + קליקר
שלב 1: ללמד "כן" ו- "לא
מטרת יעד "כן." הציגו את אובייקט “כן” המוגן מראש (כלומר, כרטיס האינדקס הירוק) ליד התוכי, ואמרו "גע כן!" ברגע שהם נוגעים ב"כן", לחץ על הקליקר, ותן לו חיזק חיובי ועשה כך במשך מספר חזרות.
אני עושה זאת שוב ושוב במשך דקה או שתיים, מחזיקה אותו במקומות שונים ליד התוכי, כך שהם צריכים לעבור שמאלה, לעבור ימינה, לנקוט כמה צעדים, לגעת ב"כן ".
מטרת יעד "לא" חזור על שלב 1 עד שהתוכי בילה כמה דקות בלימוד האובייקט "לא".
הצע אובייקטים "כן" וגם "לא". בעזרת למידה ללא שגיאה, מקם את ה"כן "בסמוך ואת ה"לא" רחוק יותר. אמור "גע כן!" המטרה היא שהתוכי יבחר בקלות "כן" מכיוון שהוא זה הקרוב יותר. חזור על שלב זה מספר פעמים, הבא את האובייקט "לא" קרוב יותר, בעוד שהתוכי מתרגל לבחור "כן".
בסופו של דבר, יש להציג את שני העצמים במרחקים שווים לתוכי. ההדרכה הושלמה כאשר הוא בוחר "כן" ברמת דיוק של 70% ומעלה.
אם התוכי שוב ושוב אינו מדויק או אקראי, תרחיק את האובייקט "לא" רחוק יותר, ותחליף מחדש, ואז לאט לאט תקרב את האובייקט "לא". ואז החלף, ועשה את אותו הדבר עם האובייקט "לא".
אם התוכי עדיין לא מדייק אחרי כמה אימונים, חזור לשלבים 1 ו -2. שניים משלושת הקקדו שלי תפסו את העניין במהירות; ולשלישי זה ארך כמה ימים של אימונים.
שלב 2: למדו שני מושאי אוצר מילים
לאחר שהתוכי שולט ב"כן" וב"לא", הוא מוכן ללמוד שתי מילים נוספות באוצר המילים החדשות שלו.
תשתמש באותה טכניקה כדי ללמד אותו לגעת בשני האובייקטים שבחרת - האחד הרצוי והשני "לא ניטרלי".
חזור על שלב 1-א עבור על כל אחד משני הפריטים באופן עצמאי, ותן לחיזוקי התוכי לגעת בטיפול בזמן שאתה מלמד את המילה "פנק", וקערת המים הקרים כשאתה מלמד "מים", בהקדם המילולי.
ואז חזור על שלב 3 לעיל, תוך הבחנה בין שני האובייקטים, כדי להבטיח שהתוכי למד את המילים בצורה שוטפת.
שלב 3: למד את המשמעויות של "כן" ו"לא"
למד "כן." התאם את האובייקט הרצוי לתוכי (כמו פינוק) ל"כן ". שאל: "אתה רוצה פינוק?" והציג את האובייקטים "כן" ו- "לא".
אם הם בוחרים "כן", תן לתוכי את מה שביקש (פינוק). עשה זאת מספר פעמים עד שהתוכי יבין שבחירת “כן” גורמת להם לקבל את האובייקט הרצוי.
אם הם בוחרים "לא", הסר את האובייקטים "כן" / "לא" ולאחר הפסקה קצרה, המצג שוב "כן" ו- "לא". התוכי אמור לבחור ב"לא" מספר פעמים - בכל פעם, להסיר את "כן" / "לא" ואז להבהיר. במידת הצורך, החזק את "כן" קרוב יותר, כך שהוא יבחרו "כן" ותן לו חיזוק.
ואז חזור שוב, עד שהוא יבחר ב"כן" באופן שוטף, כששואלים אותו אם הוא רוצה פינוק.
למד "לא", התאם את האובייקט "לא ניטרלי" ל"לא". שאל :"אתה רוצה [מים]?" והצג את האובייקטים "כן" ו"לא ".
אם הוא בוחר "כן", תציע לו מים למשך מספר שניות, תוך התבוננות בתגובת שלו.
אם הוא בוחר "לא", הסר את המים ותן חיזק מפנק. "אתה צודק, לא, אתה לא רוצה מים" חזור על הפעולה זו עד שההתנהגות תהיה רהוטה.
קרדיט: lafeber
לימדו את התוכי לקשר בין "כן" למגע לאובייקט מסוים, ו"לא" למגע לאובייקט אחר.
עבור תוכים שאני מאמנת, אני משתמשת לעתים קרובות באובייקט ירוק כדי לציין "כן" ואדום עבור "לא". אני ממליצה על חפצים כמו כרטיסי אינדקס או עץ.
ירוק ואדום הם צבעים קלים להבחנה עבור תוכים, והם גם נזכרים בקלות: ירוק פירושו "לך" ואדום פירושו "עצור".
אם אתה מעדיף, אתה יכול להשתמש באובייקטים תקשורתיים אלטרנטיביים, כגון שתי צורות שונות.
בחר שני אובייקטים של אוצר מילים
לאחר שתבחר באובייקטים כן / לא, תזדקק לשני חפצים נוספים: משהו שהתוכי שלך רוצה, ומשהו (לא מרתיע) שהתוכי שלך לא רוצה, כמו קערה עם מים קרים.
לעתים קרובות אני מלמדת "להתייחס" אל האובייקט עבור המילה הראשונה ו"מים" - לשנייה.
מרבית התוכים ירצו פינוק, ואם הם לא צמאים כנראה שלא יהיה להם עניין רב במים. אנו מכנים את אלה כ"לא ניטרליים", הם דברים שהתוכי לא רוצה במיוחד, אבל פריטים שלא מרתיעים אותם כלל.
כמה רעיונות אחרים כוללים ברוקולי, כף, או משהו דומה.
חומרי הדרכה דרושים:
> אובייקט לציין "כן" ואובייקט עבור "לא ".
> חפץ שהתוכי שלך רוצה (לטפל?) ואובייקט "לא ניטרלי".
> מחזקים חיוביים + קליקר
שלב 1: ללמד "כן" ו- "לא
מטרת יעד "כן." הציגו את אובייקט “כן” המוגן מראש (כלומר, כרטיס האינדקס הירוק) ליד התוכי, ואמרו "גע כן!" ברגע שהם נוגעים ב"כן", לחץ על הקליקר, ותן לו חיזק חיובי ועשה כך במשך מספר חזרות.
אני עושה זאת שוב ושוב במשך דקה או שתיים, מחזיקה אותו במקומות שונים ליד התוכי, כך שהם צריכים לעבור שמאלה, לעבור ימינה, לנקוט כמה צעדים, לגעת ב"כן ".
מטרת יעד "לא" חזור על שלב 1 עד שהתוכי בילה כמה דקות בלימוד האובייקט "לא".
הצע אובייקטים "כן" וגם "לא". בעזרת למידה ללא שגיאה, מקם את ה"כן "בסמוך ואת ה"לא" רחוק יותר. אמור "גע כן!" המטרה היא שהתוכי יבחר בקלות "כן" מכיוון שהוא זה הקרוב יותר. חזור על שלב זה מספר פעמים, הבא את האובייקט "לא" קרוב יותר, בעוד שהתוכי מתרגל לבחור "כן".
בסופו של דבר, יש להציג את שני העצמים במרחקים שווים לתוכי. ההדרכה הושלמה כאשר הוא בוחר "כן" ברמת דיוק של 70% ומעלה.
אם התוכי שוב ושוב אינו מדויק או אקראי, תרחיק את האובייקט "לא" רחוק יותר, ותחליף מחדש, ואז לאט לאט תקרב את האובייקט "לא". ואז החלף, ועשה את אותו הדבר עם האובייקט "לא".
אם התוכי עדיין לא מדייק אחרי כמה אימונים, חזור לשלבים 1 ו -2. שניים משלושת הקקדו שלי תפסו את העניין במהירות; ולשלישי זה ארך כמה ימים של אימונים.
שלב 2: למדו שני מושאי אוצר מילים
לאחר שהתוכי שולט ב"כן" וב"לא", הוא מוכן ללמוד שתי מילים נוספות באוצר המילים החדשות שלו.
תשתמש באותה טכניקה כדי ללמד אותו לגעת בשני האובייקטים שבחרת - האחד הרצוי והשני "לא ניטרלי".
חזור על שלב 1-א עבור על כל אחד משני הפריטים באופן עצמאי, ותן לחיזוקי התוכי לגעת בטיפול בזמן שאתה מלמד את המילה "פנק", וקערת המים הקרים כשאתה מלמד "מים", בהקדם המילולי.
ואז חזור על שלב 3 לעיל, תוך הבחנה בין שני האובייקטים, כדי להבטיח שהתוכי למד את המילים בצורה שוטפת.
שלב 3: למד את המשמעויות של "כן" ו"לא"
למד "כן." התאם את האובייקט הרצוי לתוכי (כמו פינוק) ל"כן ". שאל: "אתה רוצה פינוק?" והציג את האובייקטים "כן" ו- "לא".
אם הם בוחרים "כן", תן לתוכי את מה שביקש (פינוק). עשה זאת מספר פעמים עד שהתוכי יבין שבחירת “כן” גורמת להם לקבל את האובייקט הרצוי.
אם הם בוחרים "לא", הסר את האובייקטים "כן" / "לא" ולאחר הפסקה קצרה, המצג שוב "כן" ו- "לא". התוכי אמור לבחור ב"לא" מספר פעמים - בכל פעם, להסיר את "כן" / "לא" ואז להבהיר. במידת הצורך, החזק את "כן" קרוב יותר, כך שהוא יבחרו "כן" ותן לו חיזוק.
ואז חזור שוב, עד שהוא יבחר ב"כן" באופן שוטף, כששואלים אותו אם הוא רוצה פינוק.
למד "לא", התאם את האובייקט "לא ניטרלי" ל"לא". שאל :"אתה רוצה [מים]?" והצג את האובייקטים "כן" ו"לא ".
אם הוא בוחר "כן", תציע לו מים למשך מספר שניות, תוך התבוננות בתגובת שלו.
אם הוא בוחר "לא", הסר את המים ותן חיזק מפנק. "אתה צודק, לא, אתה לא רוצה מים" חזור על הפעולה זו עד שההתנהגות תהיה רהוטה.
קרדיט: lafeber
ג'ניפר לימדה את תוכי לתאם בין הפוניקה להתפתחות אוצר המילים לצורכי העשרה ותקשורת.
ג'ניפר חקרה את כישוריהם השפתיים של תוכים והכינה מחקר פורץ דרך בקוגניציה של בעלי חיים.